Masser af ekstra gode januar (og februar) tilbud
Se mere herLevering fra 48 kr. Salg til private og erhverv
I Danmark er der jo græs i langt de fleste haver og græs kræver som bekendt en plæneklipper. Alt afhængigt af størrelsen på græsplænen, kan der bruges forskellige redskaber til at klippe den. Mange husstande i Danmark vil have en rotorplæneklipper stående i haveskuret og denne maskine har faktisk sin berettigelse på mange fronter.
En af fordelene ved en rotorplæneklipper er at den, i modsætning til cylinderklipperen, kan komme helt ud til kanten idet den roterende kniv er placeret mellem forreste og bagerste hjulpar og derfor godt kan klippe græs, der er længere ude end hjulene. På en cylinderklipper er dette meget svært, da knivene sidder mellem hjulene.
Traditionelt er denne type maskine udstyret med en rimelig kraftig benzinmotor, hvilket også er på sin plads, hvis man har brug for at klippe noget meget højt eller tæt græs. Men i takt med at batterier til havemaskiner er blevet kraftigere og generelt også bedre, er der de senere år også dukket en helt del batteridrevne rotorplæneklippere op.
Nogle producenter leverer også maskiner til at sætte i en almindelig 230 volt stikkontakt. De er dog i mindretal på grund af den åbenlyse udfordring med at skulle manøvrere uden om ledningen, mens man klipper.
De batteridrevne plæneklippere har mange fordele:
1) De støjer væsentligt mindre end deres benzindrevne modstykker. Ligesom elbiler også er nærmest lydløse, vil de elektriske klippere altid være mindre støjende end benzinmodellerne. Der er i praksis kun selve den roterende kniv, man kan høre arbejde.
2) De er nemmere at starte. Hvor man med en benzinmotor er nødt til at hive i startsnoren med en vis kraft, startes en elmotor ved blot et tryk på en knap.
3) Der er mindre vedligeholdelse på en batteridreven rotorklipper. Her kan man nøjes med at fjerne afklippet græs og sørge for at motorens ventilationshuller holdes fri for græs mm. Man slipper naturligvis også for at køre på tankstationen efter benzin.
4) Mange batterimodeller kan klappes sammen og stilles på højkant. Det kan ikke anbefales med en benzindreven maskine, da man risikerer at blande olie og benzin og ødelægge motoren.
Fordele ved den benzindrevne rotorklipper:
1) Der er mulighed for fremdrift, så man ikke selv skal skubbe maskinen rundt. Dette har kun de færreste batteridrevne maskiner.
2) Man er uafhængig af opladning af batteri(er) og kan bare fylde mere benzin på, når man løber tør. For nogle haveejere er det slet ikke andre muligheder end en benzin plæneklipper, hvis haven er så stor, at man aldrig ville kunne nå rundt med en batteridreven maskine.
3) Benzinmotoren er jo en eksplosionsmotor og den har bare flere kræfter til at klippe langt græs. Hvis man er typen, der helst ikke vil klippe græs alt for ofte, er det derfor et godt valg. Dog skal man lige se sig for, idet der også findes små benzinmotorer. En god tommelfingerregel er, at man bør gå efter en rotorplæneklipper med en motor på mindst 3,5 hk, hvis den skal have en chance i det høje græs.
I Danmark er der jo græs i langt de fleste haver og græs kræver som bekendt en plæneklipper. Alt afhængigt af størrelsen på græsplænen, kan der bruges forskellige redskaber til at klippe den. Mange husstande i Danmark vil have en rotorplæneklipper stående i haveskuret og denne maskine har faktisk sin berettigelse på mange fronter.
En af fordelene ved en rotorplæneklipper er at den, i modsætning til cylinderklipperen, kan komme helt ud til kanten idet den roterende kniv er placeret mellem forreste og bagerste hjulpar og derfor godt kan klippe græs, der er længere ude end hjulene. På en cylinderklipper er dette meget svært, da knivene sidder mellem hjulene.
Traditionelt er denne type maskine udstyret med en rimelig kraftig benzinmotor, hvilket også er på sin plads, hvis man har brug for at klippe noget meget højt eller tæt græs. Men i takt med at batterier til havemaskiner er blevet kraftigere og generelt også bedre, er der de senere år også dukket en helt del batteridrevne rotorplæneklippere op.
Nogle producenter leverer også maskiner til at sætte i en almindelig 230 volt stikkontakt. De er dog i mindretal på grund af den åbenlyse udfordring med at skulle manøvrere uden om ledningen, mens man klipper.
De batteridrevne plæneklippere har mange fordele:
1) De støjer væsentligt mindre end deres benzindrevne modstykker. Ligesom elbiler også er nærmest lydløse, vil de elektriske klippere altid være mindre støjende end benzinmodellerne. Der er i praksis kun selve den roterende kniv, man kan høre arbejde.
2) De er nemmere at starte. Hvor man med en benzinmotor er nødt til at hive i startsnoren med en vis kraft, startes en elmotor ved blot et tryk på en knap.
3) Der er mindre vedligeholdelse på en batteridreven rotorklipper. Her kan man nøjes med at fjerne afklippet græs og sørge for at motorens ventilationshuller holdes fri for græs mm. Man slipper naturligvis også for at køre på tankstationen efter benzin.
4) Mange batterimodeller kan klappes sammen og stilles på højkant. Det kan ikke anbefales med en benzindreven maskine, da man risikerer at blande olie og benzin og ødelægge motoren.
Fordele ved den benzindrevne rotorklipper:
1) Der er mulighed for fremdrift, så man ikke selv skal skubbe maskinen rundt. Dette har kun de færreste batteridrevne maskiner.
2) Man er uafhængig af opladning af batteri(er) og kan bare fylde mere benzin på, når man løber tør. For nogle haveejere er det slet ikke andre muligheder end en benzin plæneklipper, hvis haven er så stor, at man aldrig ville kunne nå rundt med en batteridreven maskine.
3) Benzinmotoren er jo en eksplosionsmotor og den har bare flere kræfter til at klippe langt græs. Hvis man er typen, der helst ikke vil klippe græs alt for ofte, er det derfor et godt valg. Dog skal man lige se sig for, idet der også findes små benzinmotorer. En god tommelfingerregel er, at man bør gå efter en rotorplæneklipper med en motor på mindst 3,5 hk, hvis den skal have en chance i det høje græs.
Mindre